Om at indvi en pode i opvaskemaskinens hemmeligheder

Mand og jeg arbejder hårdt på at få selvhjulpne børn, og selvom de jo heldigvis kan rigtig mange ting på egen hånd, så er der nogle ting, som ret beset ville være rare (for os voksne) at få hjælp til i det daglige (var der nogen, der sagde gratis arbejdskraft?). Overordnet set er det derudover også en fordel, at ungerne ikke på et tidspunkt flytter hjemmefra, og først dér opdager, hvordan verden egentlig er indrettet når mor og far ikke (nødvendigvis) flytter med. Og som en biting, så giver det som bekendt også ret gode point hos det modsatte køn, hvis de helt naturligt kan gebærde sig i et køkken (i hvert fald hvis du spørger mig). Også selv om det bare drejer sig om noget så banalt (set med voksnes øjne) som at fylde eller tømme en opvaskemaskine.

Indledningsvist er det selvfølgelig et succeskriterie at poderne ved, at den overhovedet findes. Opvaskemaskinen, altså. Men når det så er på plads, så er selve det at gøre brug af den tilsyneladende ikke helt så simpelt, som man umiddelbart skulle tro. Har du for eksempel nogensinde tænkt over, hvor mange informationer der skal videregives til en helt ny opvaskemaskinebruger (og hvor mange gange disse informationer skal overbringes…) før opgaven sidder lige i skabet?

Vi taler om følgende info, der skal overbringes poderne:

  • Glas, kopper og skåle skal stilles så bunden vender opad. Got that right.
  • Tallerkner og andre ting, der er mere end gennemsnitligt grissede, skal lige skylles af først. Til denne opgave kan man med fordel benytte sig af den dersens lange plastikpind med hår ude i enden.
  • Bagefter skal det beskidte service ikke bare sættes midt i det hele, men ude i en af siderne.
  • Når denne info er på plads, skal der arbejdes på, at vi først fylder op i maskinen bagerst.
  • Så er der også noget med hvordan de flade tallerkner skal stilles i forhold til hvilken vej dimserne i indsatsen vender. Altså trådkurven, hedder den vist, har jeg googlet mig frem til. (Does it make any sense? At all? Bare rolig; det giver heller ikke mening for poderne, er jeg bange for…). Nå.
  • Derudover skal man IKKE åbne opvaskemaskinen mens den kører.
  • Når opvaskemaskinen så er færdig, men endnu ikke er blevet tømt, skal man HELLER ikke sætte beskidt service ned til det rene. Faktisk kan man med fordel sagtens give sig til at tømme maskinen i stedet for bare at trække på skulderen, for dernæst blot at gå ind på værelset og spille iPad.
  • Slutteligt: Hvis man er blevet bedt om at tømme opvaskemaskinen efter skole, og moren eller faren så har glemt at sætte maskinen i gang (pis os’!), så skal man IKKE tømme den. Nej.

Noget relativt simpelt har tilsyneladende mange led i processen. Og når vi har med teens og tweens at gøre, kan det godt være endnu mere vanskeligt, fordi den sparsomt tilgængelige hjernekapacitet sjældent bruges på noget så lavpraktisk som at lagre informationer om opvaskemaskiner, eller andre fornødenheder som en forælder kunne have lyst til at fylde på harddisken.

Men der er kun én vej frem, har jeg ladet mig fortælle, og det er gentagelsens vej. Jeg hørte om det her, hvor Ann-E. Knudsen fortæller om hvad der sker i en teenagers hjerne, og har du en teen eller en tween på lager, vil jeg virkelig anbefale dig at se klippet.

Pas på dig selv, derude ( – og på din pode. Og eventuelt også på din opvaskemaskine)!

Fotograf: Palle Pophår

Dagens bemærkning
(Hørt på cykelstien)

Mor: ”Og så drejer du til højre nu. LILLE sving!”
Mindste Pode: ”Jeg er IK’ noget vildsvin!!”

(Tid til at få tjekket de dræn, monstro?…)

36 tanker om "Om at indvi en pode i opvaskemaskinens hemmeligheder"

  1. S.

    Klasse kommentar fra mindste pode om vildsvinet! Godt du skriver den ned her så har du samlet lidt sammen til konfirmationen 😉
    Her øver vi os det med at fylde i opvaskeren. Vi er endnu ik nået til tænd og sluk oplæring men tømning er heldigvis en hitter 🙂
    Kh S.

    Svar
  2. Ellen

    Hahaha, hvor er det dog morsomt – det minder mig lidt om, når jeg skulle skrive ‘opskrifter’ på, hvordan man udførte en eller anden analyse … der var virkelig mange ting man selv tog for givet og som man derfor ikke mente var nødvendigt at skrive ned, men som viste sig bestemt ikke at være givet for den, der skulle lære den nye analyse.

    Svar
  3. Mette

    Ha ha ha. Vi har fået ny opvasker. Ungerne stiller egentlig alt lige ovenpå den meeen nu er det blevet bedre…. Hvis jeg siger mindst 3 gange og til mindstemanden mindst 5 gange, at det beskidte skal i opvasken. Det er næsten en vane nu, næsten!

    Svar
    1. Maude Forfatter

      Det er en klassiker! Langt det meste, der burde sættes i opvaskemaskinen hjemme hos os, strander også ved siden af vasken, cirka fyrre centimeter fra maskinen. Spøjst….

      Svar
  4. /ks

    😀 😀 😀 Vildsvinemor!
    Hep hep med opvaskemaskineprojektet. Det skal nok lykkes . De er da allerede godt på vej! Men I har sørme mange ‘regler’ til hvordan tingene skal placeres, vendes og drejes 😉

    Svar
    1. Maude Forfatter

      Hmm, ja, måske? Tænk, i min verden er det bare helt almindelig opvaskemaskinelogik?
      By the way: Vildsvinemor er mit nye dæknavn! 😂

      Svar
  5. Lene

    Jeg er nødt til at sige det, min kollega sagde en dag: når nogen har så mange regler for hvordan ting skal stå i en opvaskemaskine, så må de selv gøre det 😉 Men lad være med at citere det for poderne 🙂

    Svar
    1. Maude Forfatter

      Måske forsvinder det af sig selv? Bugger…. og så står du der med det hele! Ach so… Og hvor jeg dog kender det!

      Svar
  6. Monica

    ej hvor godt – især den sidste med at tømme uden forudgående vask. Kan lige se det for mig – jamen mor du SAGDE jeg skulle tømme den!!
    he.
    man skal hellere ikke – når man pludselig mangler opvaskemaskinemiddel – gi den lidt sulfo, og tænke opvaskemiddel er opvaskemiddel.. og så tro at aftenens rengøring er overstået….

    Svar
  7. Fruen i Midten

    Hvor er det godt, at du allerede nu er i gang med at lære Poderne om opvaskemaskinemysterierne. Jeg arbejder på en mande-arbejdsplads, og der er tydeligvis et par mødre, der ikke har været helt langt nok fremme i skoene for 30-35-40-45 år siden … Suk.

    Og nu ville jeg altså bare gerne vide, hvorfor Monica skriver det med sulfoen!

    Vildsvin – hehe 🙂

    Svar
    1. Maude Forfatter

      Det er fordi sulfoen bobler (ud) over (det hele)…. Ik’ Monica?
      Nej, Gud nåde og bedre at mine sønner ender sådan der! 😳

      Svar
    1. Anette

      Har så ofte ment vi skulle opgive 7 klasse trin som normal skole… teenage hjerner virker alligevel ikke rigtigt.. + de faktisk indstillet til sent i seng sent op samt meget søvn, teenager burde ikke møde i skole før 10.

      Svar
      1. Maude Forfatter

        Hvis elever i 7.klasse kunne stemme, og en politiker gik til valg på ovenstående, så tror jeg utvivlsomt vi ville ha’ en helt anden regering! 😜

        Svar
        1. Anette

          Jeg sagde ikke de ikke skulle i skole, jeg sagde skolen burde laves på en måde så eleverne kan bruge den (og vi lærer ikke får grå hår i hovedet af dem)… så holdningen er delvis afhensyn til eleverne, men så sandelig også for min egen skyld. Blev selv kastet ud i en 7.klasse lige fra seminaret, det var fedt, dejlige unger… men hverken skole systemet dengang eller i dag med heldags skole passer til dem.
          fordelen med ungerne i den alder er at de kan tænke, og fanger du dem fokusere de faktisk hamrende godt, så den mere selvstændige læring under ansvar virkede på mine unger.

          Svar
  8. Birgitte B

    Min kæreste er 43 år og kan stadig ikke mestre de fleste ting på den liste… Især ikke den med at sætte tingene ind bagerst først… Kh. Birgitte

    Svar
  9. Dorte

    Da jeg var barn fik jeg så godt som aldrig lov til at sætte i opvaskemaskinen fordi min mor havde et system (det har hun iøvrigt stadig). Jeg fik heller ikke lov til at deltage synderlig meget i madlavningen – jeg griser åbenbart – det gør jeg også stadigvæk. Jeg har derfor virkelig forsøgt ikke at blande mig alt for meget i mine store drenges opvaskemaskinelærdom. De har – af faren – lært det basale om, hvordan en opvaskemaskine er skruet sammen (og således, hvilke veje vandet kommer ind i maskinen på, noget jeg måske faktisk tror de ved mere om end jeg), men derudover har de selv fået lov, medmindre de decideret har spurgt eller total spærret maskinen. Og de er ret seje til det!
    Til gengæld har jeg gentagne gange måtte forklare dem, at service ikke selv flyver fra værelse til opvaskemaskine, at manjana manjana ikke nødvendigvis gør sig gældende som koncept herhjemme og at det ikke er ligegyldigt, hvilken mælk de køber når jeg sender dem i supermarkedet. De lever til tider helt deres eget liv i t(w)een alderen .-)

    Svar
    1. Maude Forfatter

      Åh nej, jeg kunne godt forestille mig det må være vanskeligt at få styr på alle disse ting! Både for den voksne og for tween’en…. Skøn kommentar, Mette – tusind tak for den! ❤️

      Svar
  10. Pernille

    Jeg er sikker på du mangler “kun en tallerken for hvert sæt tænder, eller hvad man skal kalde dem, i trådkruven”…
    I Klubben har vi et tilbagevendende spørgsmål om hvordan monstro tallerkenerne skal blive rene når de står klinet til hinanden tre og tre… Vi taler også en del om det med bunden i vejret 🙂

    Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *