Wanna workout?…

Jeg bliver ofte spurgt hvordan jeg holder mig i form (okay, det var så løgn, men lad os antage, at det ikke var).

Derfor har jeg sammensat et lille program med fire små øvelser, der træner kroppen sådan lidt allround.

Klar?

Øvelse 1) Barn i ‘kan-ikke’-fase på hofte.

(For de skrå mavemuskler samt overarme)

Gør således: Placer et styks barn på minimum 8 kilo på hoften, og fat barnet med armen.

(Denne øvelse har jeg ikke selv praktiseret i et langt stykke tid, eftersom Mindste Pode er 128 cm høj og vejer 33 kilo. Som en direkte følge af min forsømmelighed har jeg nu hvad min hedengangne oldtidskundskabslærer ville kalde et par betragtelige atletlommer. Et andet ord ville slet og ret være ‘deller’.)

Husk at skifte side, og gentag til du segner, eller til spaghettien er skamkogt.

Advarsel: Det kan være svært at afmontere barnet igen efter denne øvelse.

Øvelse 2) Påføring af fodboldstrømper på små-fugtige eller halvklamme fødder (altså en podes klamme fødder, ikke dine egne klamme fødder).

(For overarme og lår)

Øvelsen er denne:

Sørg for at pågældende fodboldpode stemmer med ryggen imod noget hårdt, for eksempel en væg eller en sofa, og i øvrigt er pacificeret med noget Ramasjang eller Netflix alt efter hvad man nu er beriget med. Sæt dig på hug foran poden og påbegynd strømpemonteringen: Når du har fået første del af strømpen henover hælen er du godt varmet op, og klar til at sætte ind med de seje træk op over benskinnen, hvor sokken påføres i etaper (og muligvis også sidder fast i velcroen).
Hold gerne en pause imellem to strømper, og husk at drik rigeligt med væske.

Øvelse 3) Sortering, løft og fragt af vasketøj.

(For arme, baller og skank (- jo, det kan man vist godt kalde det….))

I forbindelse med denne øvelse vil jeg anbefale dig, at du producerer så mange børn som muligt, og helst nogle aktive nogen af slagsen, så de bruger ekstra-meget tøj. Mens du alligevel står med hovedet nede i dyngerne anbefales det at du udfører yogaøvelsen ‘hundestrækket’, det gør jeg selv hver dag (- det tror du heller ikke på, vel?…).

Og hvis du – som jeg – er bosiddende i en etageejendom, vil du med nogen sandsynlighed også benytte trapperne undervejs til og fra vaskekælder/tørrerum/tørreloft – heraf balletræningen. Vi taler om baller af stål på Charlotte Bircow-manér. Eller måske ikke af stål, men så af bly, da. Noget med noget tyngdekraft; trætte er de i hvertfald.
Var der nogen, der sagde hængerøv?

Øvelse 4) Dagligdag. Oh yes.

(Løb og intervaltræning for træning af lår, lægge og kondition)

Start dagen meget tidligt, og sørg for på forhånd at være på bagkant med alting, undskyld tingene. Sørg for eksempel for, at en pode glemmer sit idrætstøj, og ringer cirka 20 minutter inden et vigtigt møde, og spørger, om du kan hente det? (Bare rolig, du kan puste ud under mødet). Sørg for eksempel også for ikke have tænkt på aftensmaden, således at du er tvunget ud i noget speedhandlen mellem dagens sidste møde og afhentning af børn. Suppler med flere af den slags ting, og på denne måde får du hurtigt skabt dig en dag, med masser af aktivitet, høj puls og sved på panden – på sigt bliver din grundform på denne måde faktisk ganske fin, og sportsentusiaster vil tilmed hævde, at dit fysiske velbefindende og mentale overskud vil stige drastisk. Jeg vil lade det være op til dig at vurdere.

Nå, hvad siger du så?…

(Jeg har selv kun én supplerende kommentar, og det er denne: Set i lyset af al den overarmstræning man som mor praktiserer, synes det umiddelbart ganske uretfærdigt, at det er kvinder, som får vinkeflæsk. Helt ærligt?! Den slags burde i sagens natur tilfalde mænd.
Så meget for retfærdighed.)

Nå, god træningslyst derude! ❤

Dagens kloge ord

“Alt med måde”…

16 tanker om "Wanna workout?…"

  1. Emilie

    Jeg er helt med på den første. Sidder her med to smadrede overarme – den venstre pga. dagens stivkrampevaccination og den højre pga. af barn-på-hoften-belastning. Den øvelse kan jeg i øvrigt kun udføre med højre side, så det er en ny oplevelse, at ømheden er ligeligt fordelt.

    Heldigvis virker begge arme fortrinligt i forhold til at skovle “vaccinations-kage” indenbords.

    Svar
    1. Maude Forfatter

      But of course! Vaccinationskage – fortrinligt supplement til ordforrådet! Håber dine arme virker bare lidt bedre i dag (= mere kage)! 😝

      Svar
  2. Ellen

    Der lærte jeg lige et nyt ord: vinkeflæsk. Skønt ord. Faktisk. Selv om det ikke er specielt sexet at have …
    Dit indlæg beviser på fornemmeste vis, at man aldrig, aldrig må undervurdere værdien af [hus]mormotion!

    Svar
  3. K.Stender

    Jep,lige netop. Havde engang meget fine arme jvf pkt 1. Nu er de teenagere, og jeg er tvunget ud i armbøjninger og andre ubehageligheder for at holde de flagrende underarme stangen. Dog synes jeg stadig pkt.3 virker, selvom jeg arbejder på lejlighedsvis uddelegering af træningspas. Variation af pkt. 4: Inddrag 4-hjulet transportmiddel til fragt af gangbesværet og regnforskrækket teenager i forbindelse med sportsudøvelse (podens på alle hverdage) fordrer daglig cykeltransport til job. Sørg for at jobbet ligger mere end 5 km væk og at manden forestår curling-service.

    Svar
    1. Maude Forfatter

      Det ER bare svært at bære rundt på en teenager!… Cykling til job er helt klart en god idé, det benytter jeg mig også af – hvilket er en rigtig god idé særligt set i lyset af hvilken forfærdelig bilist jeg er!… 😳

      Svar
  4. Fruen i Midten

    Altså, det hedder jo mormor arme af en grund, men iøvrigt tror jeg da godt, at mænd kan få vinkeflæsk. Måske vinker de bare mindre, og derfor er der ikke rigtigt nogen, der har lagt mærke til det endnu?

    Tænker iøvrigt, at du må være i besiddelse af en imponerende kondition med alle de fodboldpoder og alt det vasketøj 🙂

    Svar
  5. Lene

    Og når de så rejser hjemmefra, altså børnene, desværre ikke atletlommer og vinkeflæsk, så må man opfinde nye former for motion. Så som at sætte tekanden i køkkenet og sit legeme i sofaen i stuen 😉

    Svar
  6. VenterPaaVinBlog

    Jeg arbejder aftenvagt som ergoterapeut i hjerneskadeboenhed, hvor personlig pleje hvor hjælp til i og afklædning af tøj også er gældende, efter borgerne kommer hjem fra fx Bilkatur/koncert/job mv. og inden sengetid – og ja! Fugtige fødder der skal have strømper af og på forbrænder MINIMUM 100 kcal pr. strømpe. Jeg er sikker!

    – A

    Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *